“Doorzettingsvermogen is mijn sterkste kwaliteit”

Roos Seegers (23) uit Alphen (NB) is drievoudig wereldkampioen eenwieleren, in de disciplines Flatland, Street en Longjump on Platform.
We spreken haar om te horen hoe dat zo gekomen is, wat ze daarvoor doet, en wat haar toekomstplannen zijn.

Tekst: Klaas Bil. Foto’s: Roos Seegers

Roos, om te beginnen enorm gefeliciteerd met je drie wereldtitels van Unicon20 in Grenoble! Aan zulke successen gaat natuurlijk heel wat vooraf. Wanneer ben je met eenwieleren begonnen, en waarom was dat?
Toen ik 9 was, heb ik een eenwieler voor Sinterklaas gekregen. Het leek me heel leuk om te kunnen eenwieleren. Na ongeveer een maand kon ik er los op rijden, maar daarna heb ik er jarenlang niks mee gedaan omdat ik niet wist wat er verder nog mee kon.

Waardoor kreeg je het idee om hogerop te komen in de eenwielersport?
Rond 2016 ontdekte ik op facebook de groepen Unicycle chat en Urban unicycle chat. Zo ben ik in contact gekomen met Sam (Sam LaHood uit Nieuw-Zeeland, indertijd een van de beste Urban rijdsters ter wereld – KB). Zij vroeg mij naar Unicon in Spanje te komen. Dat heb ik toen gedaan, en dat vond ik superleuk! Vanaf die tijd ben ik echt begonnen met tricks enzo.
Ik vind het leuk om mezelf steeds te verbeteren, maar hoef op zich niet per se de beste te zijn. Ik wil vooral andere meiden inspireren om Urban te gaan doen, ook al is dat anders dan wat je normaal verwacht bij eenwieleren. En volgens mij is dat ook flink gelukt!

Welke stijlen of disciplines beoefen je, en waarom?
Ik doe alles van de Urban disciplines, dus Street, Flatland, Trials, Highjump en Longjump. Toen ik hiermee begon, deed ik een soort combinatie van Street en Trials op alle muurtjes en objecten die ik tegenkwam, omdat ik eigenlijk alleen wist hoe ik moest rijden en springen. Nu vind ik Street eigenlijk het leukste omdat daar alles in samenkomt, maar ik wissel toch de hele tijd tussen de disciplines want ik vind het allemaal geweldig!

Hoe vaak en hoe lang train je, en wat doe je dan?
Meestal wel op zaterdagmiddag van twee tot vijf uur, soms langer. En tussendoor ook wel, maar alleen als ik zin heb, want het moet wel leuk blijven.
Afgelopen jaar heb ik een personal trainer gehad, voor een uurtje in de week. Met hem heb ik bijvoorbeeld aan mijn tuck voor hoogspringen gewerkt.
Als ik train met Stan (Verhoeven, een andere Nederlandse Urban rijder – KB) doen we als warming-up wel out-the-game, dat is dat je elkaar om de beurt uitdaagt met een trick die de ander dan ook moet doen. Daarmee train je ook je consistency, want het moet wel in één keer goed. Daarna doen we bijvoorbeeld trials of highjump, net waar we zin in hebben. Als ik alleen train, doe ik de warming-up met tricks die ik normaal zou moeten kunnen, en daarna oefen ik op nieuwe tricks.

Hoe ben je aan die personal trainer gekomen?
Ik heb gewoon rondgevraagd wie mij zou kunnen helpen bij mijn techniek, en hij wilde dat wel doen. Hij eenwielert zelf niet, maar als sportcoach kan hij aan de hand van filmpjes en voorbeelden goed analyseren waar de mogelijke verbeteringen zitten.

Train je het hele jaar door?
In de zomer het meest. In de herfst en winter een flink stuk minder, omdat ik geen locatie binnen heb. Ja, dan verveel ik me wel!

Waar train je, en hoe ben je aan die plek gekomen?
Ik train in de tuin bij mijn ouderlijk huis. Dat is een beetje uit de hand gelopen, eerst had ik bijvoorbeeld geen pallets en nu een stuk of honderd. Ik mag nu een eigen stuk tuin gebruiken en ben daar steeds nieuwe setups aan het bouwen. Ik zou graag bij een club willen, maar er is niks.

Focus je in je training meer op kracht, techniek of uithoudingsvermogen?Uithoudingsvermogen heb je niet nodig bij Urban, het is steeds maar een minuut en dat gaat nog wel, haha. Ik train voornamelijk op techniek, omdat dat bij elke trick anders is. Je hebt natuurlijk ook kracht nodig, bijvoorbeeld bij hoog- en verspringen, maar het is bij mij vooral de techniek die nog beter kan.

Je traint meestal alleen. Zou je liever vaker met anderen trainen?
Het liefst train ik altijd met anderen! Je motiveert elkaar, en je ziet ook andere tricks die je zelf kan proberen. En iemand kan zien wat je fout doet, en aanwijzingen geven.

Je hebt (of had) wel je club Unicycle Forever, waar jullie met een groepje rijders konden trainen op Urban. Hoe staat het daarmee?
Tja, die vallen eigenlijk altijd na een tijdje weer af. Soms door afnemende interesse, soms ook door de afstand. Ik had bijvoorbeeld een paar meiden uit Leiden overgehouden aan de workshop die ik bij Circus Miloco heb gegeven, maar door de reisafstand kunnen die niet vaak komen.

Doe je ook aan andere sporten?
Ik heb gevolleybald en geturnd. Ik ben eigenlijk nu een andere sport aan het zoeken. Maar het moet geen blessuregevoelige sport zijn, want eenwieleren staat op nummer één en dat moet ik kunnen blijven doen!

Hoe belangrijk is materiaal voor je succes? Heb je een hele dure eenwieler nodig?
De prijs van de eenwieler maakt op zich niet uit. Maar een laag gewicht is wel belangrijk voor de moeilijkere tricks. En goedkopere eenwielers gaan gauw kapot als je ze voor Urban gebruikt. Met de combinatie van licht en sterk zit je toch wel in de hogere prijsklasse.
Ik heb twee 19 inch eenwielers, een voor Trials, en een voor Street en Flat. Daarnaast heb ik een 26 inch muni. Er is hier in de buurt helemaal niks qua muni, maar ik gebruik hem gewoon als fiets.

Wat zijn jouw sterke punten op eenwielergebied, en waar wil je nog verder aan werken?
Mijn doorzettingsvermogen is wel mijn sterkste kwaliteit denk ik. Als bij Unicon een groep van jongens urban aan het doen is terwijl er mensen omheen staan te kijken, ben ik eigenlijk de enige vrouw die durft mee te doen. Ook om aan anderen te laten zien dat het ook voor meiden is.
Ik wil kijken of ik het wereldrecord Highjump on Platform kan verbeteren. Het staat nu op 89 cm en daar zit ik bijna aan. Verder wil ik meer tricks leren zodat mijn Street nog beter wordt. En vaak naar evenementen gaan omdat dat gezellig is.

Je hebt inmiddels aan heel veel competities meegedaan. Wordt in Urban, net als in Freestyle, de stijl ook beïnvloed door het land en de cultuur waar de rijder vandaan komt?
Nee, dat is bij Urban eigenlijk niet zo. Het hangt vooral af van de persoon. Iedereen die wat langer met Urban bezig is, ontwikkelt een eigen stijl. Sowieso is het wat aan het veranderen, je ziet bijvoorbeeld tegenwoordig vaak coasten bij Street of Flat, terwijl dat een paar jaar geleden not done was omdat het alleen bij Freestyle hoorde.

Net als in het gewone leven, gaat in sport niet altijd alles goed. Wat doe je dan?
Als het in een wedstrijd niet lukt, raak ik soms gefrustreerd en word ik boos op mezelf. Ik kijk dan of ik met iemand kan praten om het eruit te gooien. Daarna denk ik: volgende keer beter.
Buiten de wedstrijden om gebeurt het ook wel eens dat het eenwieleren een tijdje niet goed lukt. Bijvoorbeeld als je niet de druk van wedstrijden voelt, of juist als je te veel stress hebt. Het is best moeilijk om dat op te lossen. Meestal doe ik gewoon een stap terug qua tricks, en bouw het daarna weer rustig op. Of ik ga heel wat anders doen, dus even niet eenwieleren.

Heb je een favoriete eenwieler-herinnering?
Nee, niet specifiek. Ik vind alles gewoon leuk als ik met andere mensen mag rijden.

Heb je eenwielervrienden?
Dat is misschien wel het mooiste van Urban, de rijders zijn echt één grote vriendengroep. En degenen die wat dichter bij je staan, voelen als broers en zussen. Alleen wonen ze in Australië of Amerika, dus je ziet ze helaas wat minder vaak. Om een voorbeeldje te geven: bij Unicon wisten ze dat ik ‘s avonds alleen over straat naar mijn appartement ging. Dan was er altijd wel iemand die met me meeliep, ook als ik diegene wat minder goed kende. Het vertrouwen is er altijd.

Wat motiveert je om door te gaan na zo veel jaar? En heb je als wereldkampioen nog wel iets om naar te streven?
Ik vind het nog steeds heel leuk om te doen, en wil nog veel meer nieuwe tricks leren. En dat kan eindeloos doorgaan, er zijn altijd nieuwe dingen om te leren, of eventueel om ze zelf te bedenken.
Een van mijn doelen is het wereldrecord hoogspringen, zoals ik al zei. Ik weet niet zeker of ik altijd wedstrijden wil blijven doen, maar ik wil sowieso filmpjes blijven maken, en rijden met anderen.

Doe je iets op eenwielergebied buiten het zelf rijden?
Ik geef soms wel workshops, maar omdat Urban in Nederland nogal klein is, is dat niet zo vaak.
Ik heb een club gehad waarmee we samen binnen oefenden, maar we mogen niet meer in de gymzaal die we hadden, dus dat is helaas gestopt.

Wat doe je buiten het eenwieleren, bijvoorbeeld werk, studie of hobby’s?
Een heleboel! Ik volg een mbo-opleiding Product Design bij het Sint Lucas in Boxtel, na de zomer ga ik aan mijn laatste jaar beginnen. Elke zondag werk ik bij de Decathlon als fietsenmaker, dus een soort van eenwielers, haha. Daarnaast heb ik een eigen bedrijfje waarin ik houten meubels maak en verkoop.

Ten slotte: wat zou je adviseren aan iemand die ook wereldkampioen wil worden?
Als eerste: niet te hard van stapel lopen. Niet met de instelling dat je het per se moet halen, want als het dan niet lukt baal je alleen maar van jezelf. Het is juist leuker als het onverwacht komt. Als je echt beter wilt worden, moet je natuurlijk toch veel trainen. Zeker ook met anderen, advies aan ze vragen en nieuwe tricks leren. Maar het belangrijkste is dat je het leuk moet vinden, anders heeft het geen zin!