6. Wat is de invloed van je zithouding op de snelheid?

Een aerodynamische houding (vooroverbuigen)verkleint de luchtweerstand. En volgens sommigen verbetert die houding ook de efficiëntie van je bewegingsapparaat. Op een 24 inch maakt dit al verschil, en op een groot wiel wordt het effect nog groter. Een stuurtje helpt om verder voorover te buigen, omdat je er op kunt leunen .

Hoe meer je voeten naar buiten staan, hoe meer zijdelingse kracht je op je wiel uitoefent via de pedalen. Daardoor gaat je wiel slingeren, hetgeen snelheid kost. Zet daarom je voeten zo ver mogelijk naar binnen. Maar natuurlijk niet zo ver dat ze tegen de cranks aan komen.

Het kan helpen om je pedaal tamelijk ver onder de voorvoet te hebben, in plaats van in het midden van je voet. Ten eerste kunnen je kuitspieren op die manier meer bijdragen aan het draaien van de pedalen. Ten tweede kun je dan “ankling” toepassen. Daarbij haal je relatief veel beweging uit het buigen en strekken van je enkelgewricht. De rest van je benen hoeft dan minder te bewegen. Dat scheelt in op en neer bewegende massa, waardoor je sneller kunt trappen. Ook kun je het pedaal in het onderste gedeelte van de pedaalslag beter naar achteren duwen, waardoor je gelijkmatiger (en in totaal meer) kracht kunt uitoefenen dan door alleen op en neer te bewegen. Het vereist veel oefening voor deze traptechniek natuurlijk aanvoelt, mede doordat de trapfrequentie op een eenwieler vaak hoger is dan op een tweewieler.

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *